De zeven denkfouten bij een nieuw bedrijfsinterieur

De 7 denkfouten bij een nieuw interieur

Soms laat je in gedachten je belevenissen op het werk de revue passeren. Na tien jaar heb ik wel het één en ander gezien en gehoord, over hoe er wordt gedacht bij het aanschaffen van een nieuw interieur. Deze wil ik met je te delen:

  1.  “Ik heb altijd mijn vrouw of mijn secretaresse het nieuwe interieur laten bepalen.”  Het gedachtengoed is dat een vrouw dat automatisch allemaal wel zal weten.
  2.  “Ik maak wat ík mooi vind.” Tja, ík maak zelfs niet eens wat ik mooi vind: Wat ik wel doe, is bekijken wat er bij je bedrijf en je gewenste uitstraling/klanten past en hoe dit het beste vorm gegeven kan worden bij het gebouw. Uiteraard moet het een mooi geheel zijn, maar of ik dit ook bij mij thuis zou willen, is helemaal niet het issue.
  3.  “Ik kijk áltijd naar VT Wonen”. Ja Gerda, ik heb zelf sinds de middelbare school ook een rekenmachine, maar dat maakt nog niet dat ik een ster ben in de boekhouding (ik bedoel maar 😉).
  4.  Aangeschafte interieuritems passen tótaal niet bij de gewenste uitstraling. “Ik heb dit maar gekocht, want het was in de aanbieding, dus ik dacht…” Ook al is het nog zo voordelig geweest, het is nog te duur want eigenlijk kun je er niks mee.
  5.  Geen rekening houden met budget/onrealistische begroting: men is bezig met de kosten van bijvoorbeeld een nieuwbouw, maar vergeet daarbij dat er nog een ontvangstbalie en aankleding nodig is (en wat dat gemiddeld zoal kost). Soms worden er dan goedkope oplossingen aangeschaft, waarbij goedkoop binnen een jaar al duurkoop blijkt te zijn.
  6.  “Ja, maar ik regel dat zelf allemaal wel”. Werkelijk? Vaak heeft men totaal geen idee wat je allemaal te wachten staat. Neem maar van mij aan: in de bouw is het áltijd wat. Foute of te laat geleverde artikelen, een planning samenstellen (die daarna vaak nog moet worden aangepast door externe omstandigheden), dingen die moeten worden opgelost tijdens de uitvoering (en wel meteen), etc. Het bel- en regelwerk wordt vaak onderschat. Maar dat is achteraf, als de opdrachtgever beseft dat hij de weken/maanden daarvoor zowat een baan erbij had en zijn tijd beter in zijn eigen business had kunnen steken.
  7.  Uitgaan van hetgeen wat je kent op gebied van particuliere interieurs. Een zakelijk interieur is echter wel wat anders; vaak krijg je te maken met hele grote oppervlakten die naar verhouding moet worden gevuld. Een te klein item ‘verdwijnt’ dan helemaal in de ruimte.

 

Bij alle bovenstaande zaken blijkt, dat een zakelijk interieur realiseren écht wel door een professional aangepakt en begeleid moet worden (en dan het liefste door KBLT Interieur Projecten).

Opdrachtgevers die dit inzien, krijgen waar voor hun geld: een bedrijf met een professionele, passende uitstraling richting klanten en personeel.

Samen ideeën tot leven brengen?